loder_img

Een moment geduld, uw verzoek wordt verwerkt.

Hoe snel gaat de elektrificatie?

Dit is waarom een elektrische auto minder onderhoud nodig heeft.

Nederland loopt internationaal gezien voorop als het gaat om elektrische auto’s. Zo was Nederland in 2020 één van de slechts vier Europese landen waarvan de nieuw verkochte auto’s een kwart elektrisch was. Maar hoe ver zijn we nu echt met de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark? Zet de groei door, hoe snel gaat het en groeit de laadinfrastructuur wel in hetzelfde tempo? We zetten de feiten en cijfers over de groei van elektrisch rijden in Nederland op een rij.

De Nederlandse overheidsinstelling Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) houdt de cijfers over elektrische mobiliteit nauwgezet bij. Volgens de laatst bijgewerkte cijfers (30 november 2022) zijn er nu in Nederland 316.465 volledig elektrische auto’s. De internationale term voor dit type elektrische auto is BEV (Battery Electric Vehicle). Daarnaast rijden er in ons land nog 183.315 hybride auto’s rond. Internationaal noemt men een hybride auto Plug-in Hybrid Vehicle (PHEV).

Content Image 1

Voordelen elektrisch rijden

Om de elektrificatie te stimuleren, biedt de overheid een aantal voordelen:
Vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (MRB) en van de belasting op personenauto’s en motorrijtuigen (BPM). 

De mogelijkheid van een lagere fiscale bijtelling. 
 
Particulieren mogen subsidie aanvragen bij de aankoop van een volledig elektrische auto.
 
Ondernemers mogen subsidie aanvragen wanneer ze een volledig elektrische bedrijfsauto aanschaffen.

1,9 miljoen elektrische auto’s in 2030?

Elektrische auto’s moet je natuurlijk regelmatig opladen. Daarom staan er in Nederland inmiddels honderdduizenden laadpalen. In de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) staat beschreven hoe we naar 1,7 miljoen laadpunten in 2030 gaan. De NAL gaat ervan uit dat er dan zo’n 1,9 miljoen elektrische personenauto’s in Nederland in gebruik zijn.

Hoe doet Nederland het internationaal gezien?

In Nederland was afgelopen jaar 23,5% van alle nieuw gekochte auto’s elektrisch. Hoe verhoudt zich dat internationaal? In 2019 werden wereldwijd 2,2 miljoen elektrische auto’s verkocht. Dat was toen 2,5% van de totale wereldwijde automarkt. In 2020 bracht een stijging van 800.000 voertuigen het aantal op zo’n 3 miljoen. In 2021 verdubbelde dit tot 6,6 miljoen auto’s. Dat was al 4,1% van het totaal.

Naar schatting rijden er nu wereldwijd 16 miljoen BEV’s rond. Gezamenlijk gebruiken ze evenveel stroom als een land ter grootte van Ierland.

In Europa werden in 2021 2,3 miljoen elektrische auto’s verkocht. Daarvan was ongeveer de helft plug-in hybride. 

Regionaal grote verschillen

De elektrificatie gaat niet overal in ons land even snel. De gemeente met het hoogste aantal elektrische auto’s is op dit moment Almere. 15% van de geregistreerde auto’s in deze stad zijn volledig elektrisch. Drie gemeenten staan samen op de laatste plek: op Vlieland en in de gemeenten Pekela en Westerwolde is minder dan 1% van de auto’s elektrisch.

Hoe snel gaat de elektrificatie van het wagenpark in Nederland?

In 2022 verdubbelde het aantal verkochte elektrische auto’s bijna, ten opzichte van het jaar daarvoor. Eind 2022 stond de teller op 312.129 verkochte elektrische auto’s. Begin 2021 waren dat er nog maar 174.000.

Kijken we echter naar het aandeel van volledig elektrische auto’s in het totale Nederlandse wagenpark, dan zien we dat dit nog steeds geen echt groot deel is: 3,3% van alle – ruim 10 miljoen – auto’s in Nederland is nu elektrisch. Daarnaast zijn er nog de ongeveer 183.000 hybride auto’s.

Nieuwe BEV’s als percentage van het totale aantal verkochte auto’s

Hoe hard gaat het nu eigenlijk met de stijging van het aantal elektrische auto’s? Hieronder geven we het aandeel nieuwe elektrische auto’s weer, in een percentage van het totaal aantal verkochte auto’s. Het gaat daarbij alleen om nieuwe auto’s.

  • 2016:   1,1%
  • 2017:   2.0%
  • 2018:   5,5%
  • 2019: 13,7%
  • 2020  20,5%
  • 2021: 20,5%
  • 2022: 23,5%

Wat opvalt is dat na een aarzelend begin, vanaf 2019 het percentage in de dubbele cijfers schiet. We zien ook stagnatie in de coronajaren 2020 en 2021. In 2022 zette de groei weer door en voor 2023 zijn de verwachtingen hoog.

Nieuwe hybrides als percentage van het totaal aantal verkochte auto’s

De cijfers voor hybride auto’s zien er wat anders uit. Hieronder geven we het aandeel nieuwe hybride auto’s weer, in een percentage van het totaal aantal verkochte auto’s. Het gaat daarbij wederom alleen om nieuwe auto’s.

  • 2016:   4,7%
  • 2017:   0,3%
  • 2018:   0,8%
  • 2019:   1,2%
  • 2020    4,3%
  • 2021:   9,7%
  • 2022: 11,7%

Hier zien we na piekjaar 2016 eerst een afname, daarna elk jaar een lichte toename en de laatste twee jaar zelfs een aanzienlijke groei.

Hoeveel laadpunten zijn er nu in Nederland?

Uiteraard hangt een succesvolle groei van het aantal elektrische auto’s nauw samen met de beschikbare laadinfrastructuur. Anders gezegd: het aantal laadpunten moet het aantal voertuigen bijbenen of er zelfs op vooruitlopen. Hoe staat het er op dit moment voor, wat betreft het aantal laadpunten voor elektrische auto’s in Nederland? Ook deze gegevens houdt de NAL bij, de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. De NAL maakt het aantal openbare en thuislaadpunten inzichtelijk; op landelijk, regionaal, provinciaal en gemeentelijk niveau.

Laadpunten in de regio’s

Volgens NAL-gegevens zijn er nu circa 126.000 publieke laadpunten in Nederland. Dit aantal bestaat uit 105.751 (semi) publieke laadpunten en 3.157 snelladers. Het aantal mensen dat de voorkeur geeft aan thuis opladen is veel groter: het geschatte aantal thuislaadpunten zit nu rond de 335.000. 

De provincie Gelderland passeerde bijvoorbeeld al de grens van 10.000 oplaadpunten. Het gaat dan om publieke, semipublieke en snellaadpunten bij elkaar opgeteld. Noord-Holland heeft naar schatting de meeste thuislaadpunten: bijna 55.000. Alle laadpunten bij elkaar opgeteld is er in deze provincie per 1,2 elektrische auto een laadpunt aanwezig.

Aantal snellaadpunten in Nederland

Hoe zit het met het aantal snellaadpunten? Ook dat groeide hard. De officiële Europese definitie van een snellaadpunt is een laadpunt met meer dan 22 kW vermogen. In Nederland gebruiken we de term snellaadpunt meestal voor een laadpunt dat meer dan 100 kW biedt. Volgens deze laatste definitie waren er in november 2022 1714 snellaadpunten. Tellen we de laadpunten met een capaciteit van tussen de 22 en 99 kW mee, dan zijn het er zelfs 3157. Eind 2019 waren dat er nog maar 433. In 2020 kwam het aantal snellaadpunten voor het eerst boven de 1000.

Hoe kijkt Volvo naar de elektrische toekomst?

Twee hoofddoelen van Volvo zijn om in 2040 klimaatneutraal te zijn en dat in 2030 elk nieuw Volvo-model elektrisch is. Met deze doelstellingen neemt Volvo de verantwoordelijkheid om te veranderen en deel van de wereldwijde oplossing te zijn. Dit alles onder het motto: ethisch en verantwoord ondernemen.

Hoe pakt Volvo het aan?

Op dit moment is de stand van zaken dat er van elk Volvo-model een elektrische variant is. In 2030 wil Volvo de volledige overstap naar elektrisch rijden maken. Dit wil zeggen dat Volvo vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s maakt. Dat gaat met een aantal tussenstappen, die we hieronder op een rij zetten:

  • In 2017 kondigde Volvo als eerste traditionele autofabrikant volledige elektrificatie aan.
  • In 2019 was er voor het eerst van alle modellen een elektrische versie verkrijgbaar.
  • In 2021 kwam Volvo met het eerste exclusief elektrische model: de C40 Recharge.
  • 2025: 50% van de verkochte auto’s is volledig elektrisch.
  • 2030: elk nieuw Volvo model is volledig elektrisch.

Zijn de doelstellingen voor 2030 haalbaar?

Consultancybureau PwC onderzocht in 2021 de haalbaarheid van de doelstelling dat in 2030 alleen nog maar nieuwe auto’s met een elektromotor te koop zijn. Er zijn ‘geen onoverkomelijke hindernissen’ om dit doel te halen, volgens het onderzoek. De verwachtingen zijn dat er steeds meer betaalbare modellen komen en dat de tweedehandsmarkt steeds meer op gang komt. Vrijwel alle grote autofabrikanten, waaronder Volvo, zetten vol in op elektrificatie.

Er is reden voor optimisme over het halen van de doelstelling, want wereldwijde uitdagingen zoals de coronapandemie, grondstoffen- en chiptekorten en inflatie hebben de snelle opmars van elektrificatie niet tegengehouden.

Stel hieronder uw vraag

Morgen Internet - Zorgeloos website